وداع زودهنگام با سری۵ دوس‌داشتنی

    0
    144 views
    daily news

    فرادید| خیلی دور نیست آن دوره که برای نخستین بار سدان بی‌مرگ و دوس‌داشتنی ب.ام.و پای به خاک ایران گذاشت. سدان سری ۵ که از بهترین ساخته‌های خودروسازی باواریا است و از اوایل سال ۵۴خورشیدی تا همین آذرماه امسال، در بازار ایران حضوری پیوسته موفق و چشمگیر داشته قرار است به زودی بازار ایران را وداع گوید چرا که گفته می‌شود در دوره جدید واردات خودرو، قیدی به قوانین اضافه شده که با هدف کاهش واردات خودروهای لوکس، اجازه ورود خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار را می‌گیرد.

    وداع زودهنگام با سری5 دوس‌داشتنی

    به گزارش فرادید، اجرای این قانون که گویا طرح کلی آن در هیئت دولت تصویب شده و احتمالا امروز به دستگاه‌هایی نظیر گمرک ابلاغ می‌شود، اولین قدم در راه حذف عمده مدل‌های موفق برند ب.ام.و در بازار ایران است و این بین وضعیت سری۵ از همه بدتر است چرا که اگر سری۷، ایکس۴ یا ایکس۳ توانستند در دوره‌ای هرچند محدود فروش موفقی را در ایران تجربه‌ کنند، نسل جدید سری۵ هرگز نتوانست این وضعیت را در ایران شاهد باشد. این خودرو که در ۵ تریم مختلف شامل دو نسخه و ۳ رده تجهیزاتی، با قیمتی ۵۰۰ تا ۵۶۰ میلیونی از ابتدای تابستان امسال وارد بازار کشور شد، تنها ۱۱ روز بعد با اعلام خبر بسته شدن سایت ثبت سفارش روبرو شود و در اوج از بازار کنار رفت. گفته می‌شود فروش مجموع این خودرو به زحمت به ۵۰۰ دستگاه رسیده و حالا هم دیگر اجازه ورود ندارد. بر این مبنا گویا با توجه به قوانین جدیدی که در زمینه واردات خودرو اعمال خواهد شد، باید خیلی زود با خودروی نوستالژیک ب.ام.وسری۵  وداع کنیم، خودرویی که اینروزها قیمت‌اش به حدود ۶۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

    وداع زودهنگام با سری5 دوس‌داشتنی

    این خودروی ناکام که با کد جی۳۰ به نوعی نسل هفتم سدان متوسط سری۵ به حساب می‌آید از قشا یکی از بهترین مدل‌های سری ۵ در طول دو دهه اخیر هم بوده و بنا به روایت اغلب مجلات خودرویی داخل و خارج ایران از سطح بالایی از هماهنگی، ظرافت و عملکرد فنی برخوردار است. این خودرو که میراث‌دار ۴۵ سال حضور سری۵ در ایران است، از سال ۸۶ تا هم‌اینک به شکل پیوسته موفق‌ترین خودروی این کلاس در بازار ایران بود و علیرغم حضور خودروهایی از دو برند لکسوس و بنز، همواره اولین انتخاب خریداران اروپایی به حساب آمده است. نقبی به گذشته درخشان این خودرو نشان یم‌دهد سری۵ از همان ابتدا راهی متفاوت از بنز را برای حضور در ایران برگزید. مرور تاریخچه سری۵ نشان می‌دهد نسل اول این سدان به دو دلیل عمده توانست عرصه را بر رقبای آمریکایی و اروپایی تنگ کند و آغازگر یک سلطه ۴۵ ساله خود بر این کلاس خاص در بازار ایران باشد.

    وداع زودهنگام با سری5 دوس‌داشتنی

    سری۵ که در دو گونه ۵۱۸ و ۵۲۰ سال ۱۳۵۴ به ایران وارد شد برخلاف محصولات آمریکایی ابدا خودرویی زمخت و بزرگ و بی‌قواره نبود و از قضا با داشتن یک طراحی اصیل در بدنه، کابینی بزرگ و شکیل، و اتاقی راحت مهم‌ترین آلترناتیو محصولات شورولت و کادیلاک در ایران به حساب می‌آمد که سواری جذابی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. در عین حال، ب.ام.و به مدد دسته‌ای از موتورهای کم مصرف و قوی، یک سیستم تعلیق بسیار جالب و به‌کارگیری آرایش دیفرانسیل عقب برای ۵۱۸ و ۵۲۰ توانست حس اسپورتی خاص محصولاتش را به خریداران لوکس‌پسند بچشاند و تجربه‌ای متفاوت از سدان شهری لوکس را برای ایرانیان به ارمغان آورد.

     

    منبع: تی پلاس
    برای دیدن اخبار خودرو کلیک کنید: تی پلاس

    دیدگاهتان را بنویسید

    نظر خود را بنویسید
    نام