نگاهی به مزدا ۳ و آشنایی با مشخصات این خودرو

    daily news


    نگاهی به مزدا ۳ و آشنایی با مشخصات این خودرو

    نام مزدا ۳ در ایران کاملا شناخته شده است و کمتر کسی از خودرو دوستان را می‌توان سراغ گرفت که با این نام آشنا نباشد. خودروی مزدا ۳ را هم می‌توان جزو آن دسته از محصولاتی طبقه‌بندی کرد که در کشور ما امتحان خود را به خوبی در کوچه و خیابان و جاده پس داده‌اند و نقاط ضعف و قوتشان را به طور کامل و مثال زدنی به نمایش گذاشته‌اند.

    نمای کنار مزدا 3

    ستاره | سرویس خودرو – مزدا ۳ را می‌توان عضوی از رسته کامپکت‌ها به شمار آورد. خودرویی که از زمان حضور آن در بازار خودروی ایران چیزی در حدود یک دهه سپری می‌شود. برخلاف برخی از خودروهای خارجی که پس از ورود به ایران زیر دست چندین شرکت مختلف مونتاژ شده و مالکیتشان مدام بین آنها جا به جا می‌شود، خودروی مزدا ۳ طی حضور یک دهه‌ای خود در بازار ایران از جایگاه نسبتا ثابت و بی‌ تغییری برخوردار بوده و تنها به دست مهندسان گروه بهمن مونتاژ شده است. در واقع مدل مورد بحث ما از خودروی مزدا ۳ در این مطلب همان مدلی است که طی یکی دو سال اخیر توسط گروه بهمن به بازار عرضه شده است. بنابراین در متن پیش رو ما تنها به همین مدل از این خودرو و امکانات و قابلیت‌های نهفته در دل آن می‌پردازیم.

    مزدا ۳ یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های خودروی تولید شده توسط شرکت مزدا به شمار می‌رود و در ایران نیز به همان نسبت از محبوبیت و شهرت قابل توجهی برخوردار است. باید به این نکته اشاره کرد که این خودرو حدود سه سال قبل از ورود به ایران تولید شد و در طراحی آن از پلتفرم سی وان شرکت فورد (همان پلتفرمی که در خودروی فورد فوکوس مورد استفاده قرار گرفته) استفاده شده است.

    در طول مدت حضور این خودرو در بازار ایران شاهد مونتاژ دو نسل پی در پی از آن بوده‌ایم. با وجود این که برخی از مدل‌های موجود از خودروی مزدا ۳ تاکنون به ایران راه نیافته‌اند، اما با این حال همان مدل‌های راه یافته به بازار داخل هم به خوبی امتحان خود را پس داده‌ و موجب شده‌اند که خودروی مزدا ۳ همچنان به عنوان یکی از قابل اتکاترین و خواستنی‌ترین خودروهای سواری کامپکت در بازار داخل به شمار رود.

    نمای جلو مزدا 3

    مشخصات فنی مزدا ۳

    مدل موجود از خودروی مزدا ۳ که در حال حاضر شاهد حضور آن در بازار خودروی ایران هستیم، به یک موتور انژکتوری بنزینی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ LFX با گنجایش ۲۰۰۰ سی‌سی مجهز است. موتوری که از قابلیت به نمایش گذاشتن حداکثر توانی معادل ۱۴۷.۵ اسب بخار (با احتساب ۶۵۰۰ دور در دقیقه) برخوردار بوده و حداکثر گشتاور تولید شده توسط آن نیز به رقم ۱۸۷ نیوتن متر می‌رسد.

    سیستم تعلیق جلو در این خودرو از نوع استرات متشکل از میل تعادل و فنر لول است و در بخش عقب هم شاهد نوع طراحی چند بازویی و‌ای شکل همراه با میل تعادل و فنر لول هستیم. در کنار این موضوع بد نیست به سیستم انتقال قدرت در خودروی مزدا ۳ نیز اشاراتی صورت گیرد. در مدل فعلی و مونتاژ شده از این خودرو در بازار ایران شاهد وجود سیستم انتقال قدرت پنج سرعته اتوماتیک همراه با کنترل الکترونیکی هستیم که قابلیت انتخاب تعویض دنده دستی یا اتوماتیک را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

    به طور کل می‌توان گفت که مزدا ۳ به عنوان یک خودروی سواری کامپکت از مشخصات فنی قابل قبولی برخوردار است و این مشخصات آن گونه‌ای نیست که نتواند انتظارات مهم خودرو دوستان را برآورده نماید.

    مشخصات فنی خودروی مزدا ۳
    نوع موتور ۴ سیلندر خطی بنزینی
    مدل موتور  LFX
    نسبت تراکم  ۱۰:۱
    حداکثر توان  ۱۴۷٫۵ اسب بخار با احتساب ۶۵۰۰ دور در دقیقه
    حداکثر گشتاور  ۱۸۷ نیوتن متر با احتساب ۴۰۰۰ دور در دقیقه
    استاندارد آلایندگی یورو ۴
    نوع سیستم انتقال قدرت  پنج سرعته اتوماتیک با کنترل الکترونیکی
    نوع سیستم تعلیق جلو  استرات متشکل از میل تعادل و فنر لول
    نوع سیستم تعلیق عقب   چند بازویی و ای شکل همراه با میل تعادل و فنر لول
    نوع سیستم سوخت رسانی  انژکتوری
    ظرفیت باک  ۵۵ لیتر
    تعداد سرنشینان خودرو  ۵
    طول خودرو  ۴۵۸۰ میلی متر
    عرض خودرو  ۱۷۵۵ میلی متر
    ارتفاع خودرو  ۱۴۷۰ میلی متر
    فاصله میان دو محور  ۲۶۴۰ میلی متر
    فاصله میان چرخ‌های جلو  ۱۵۳۵ میلی متر
    فاصله میان چرخ‌های عقب ۱۵۲۰ میلی متر
    وزن خودرو با و بدون سرنشین ۱۸۲۰ کیلوگرم – 1260 کیلوگرم
    نوع رینگ  آلومینیومی ۱۶ اینچ
    اندازه و نوع لاستیک‌های جلو و عقب ۲۰۵/۵۵ R 16 91V
    اندازه و مدل لاستیک زاپاس T115 / 70 D 16

    نمای داخل مزدا 3

    امکانات و قابلیت‌های خودروی مزدا ۳

    سیستم ترمز در این خودرو به شکل دیسکی خنک شونده در بخش جلو و دیسکی در بخش عقب طراحی شده است. همچنین شاهد به کارگیری دو تکنولوژی ABD و ABS در سیستم ترمز و بخش تثبیت پایداری این خودرو هستیم. علاوه بر آن مزدا ۳ به سیستم کنترل پایداری در حرکت یا DSC نیز مجهز است که تاثیر بسیار مهمی در حفظ پایداری این خودرو در شرایط مختلف دارد. همچنین از سیستم تثبیت کننده‌ی سرعت خودرو یا همان اتو کروز نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از سیستم‌های تثبیت کننده‌ی مشابه موجود در آن نام برد. 

    در کنار وجود تکنولوژی‌های یاد شده برای حفظ ایمنی سرنشینان، شاهد بهره‌مندی این خودرو از ۶ عدد کیسه هوای ایمنی مختلف نیز هستیم که کیسه‌های ایمنی اصلی جلو (یک عدد برای راننده و یک عدد برای سرنشین صندلی کنار دست او)، کیسه‌های هوای جانبی (دو عدد برای سرنشینان جلوی خودرو) و همچنین کیسه‌های هوای پرده‌ای (۲ عدد برای سرنشینان جلو و عقب خودرو) را شامل می‌شود.

     سوای این موضوع، وجود امکانات دیگری نظیر سان روف و کامپیوتر سفری نیز از جمله امکانات قابل اعتنای طراحی شده برای مزدا ۳ به شمار می‌رود. در واقع کامپیوتر سفری مذکور از قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو بهره می‌برد. اطلاعاتی که بازتاب یافتنشان توسط کامپیوتر سفری مذکور قادر است کمک به سزایی در برقراری نوع ارتباط راننده با این خودرو قلمداد گردد.

    نمای بالا مزدا 3

    علاوه بر آن باید به سیستم صوتی طراحی شده برای این خودرو نیز اشاره کرد. سیستمی که علاوه بر مجهز بودن به ۶ بلندگوی مختلف، قابلیت پشتیبانی از MP3 را دارا بوده و ورودی AUX را نیز در دل خود جای داده است. همچنین به کمک کنترل تعبیه شده روی فرمان این خودرو می‌توان به برقراری ارتباط با سیستم صوتی یاد شده پرداخت.  در ادامه‌ی متن پیش رو می‌توانید سایر قابلیت‌ها و امکانات نسبتا مهم طراحی شده برای خودروی مزدا ۳ (مدل مونتاژ شده در داخل) را به شکل فهرست‌وار از نظر بگذرانید.

    • مجهز به مه شکن جلو و عقب
    • بهره‌مندی از فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم در چهار جهت مختلف
    • وجود آینه‌های جانبی برقی تاشو همراه با چراغ‌های راهنمای بغل و گرمکن روی آینه
    • برخورداری از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دمای هوا و خروجی مجزا برای سرنشینان جلو
    • مجهز به قفل مرکزی، ریموت کنترل و سیستم قفل دوبله یا سوپر لاک
    • وجود روکش چرمی در دسته دنده و فرمان خودرو
    • مجهز بودن پشت سری‌های جلوی خودرو به قابلیت عکس‌العمل در برابر ضربه
    • مجهز به سیستم Push Engine Start
    • قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو
    • مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
    • وجود کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشاننده
    • وجود شیشه بالابرهای برقی
    • برخورداری از قابلیت برگشت خودکار درب خودرو در سمت راننده
    • بهره‌مندی صندلی سرنشینان جلو به گرمکن ویژه با قابلیت تنظیم در پنج دمای مختلف
    • برخورداری صندلی راننده از سیستم تنظیم در چهار جهت گوناگون
    • مجهز به کیلومتر شمار اسپورت با قابلیت تنظیم شدت نور
    • بهره‌مندی از چراغ‌های عقب ال ای دی
    • مجهز به نشانگر دمای داخل و خارج خودرو و همچنین ساعت دیجیتال
    • وجود حسگر باران و برف پاک کن اتوماتیک
    • امکان چرخش همزمان چرخ‌های جلو با فرمان AFS
    • وجود صندلی برقی راننده تیلت و لیفت
    • مجهز به شیشه شوی مختص به چراغ‌های جلو
    • وجود قابلیت تعویض دنده به صورت دستی از روی فرمان
    • بهره‌مندی از آینه وسط که به حسگر کاهش دهنده اتوماتیک نور مجهز است
    • برخورداری از سپر و جلو پنجره اسپورت

    نمای پشت مزدا 3

    مشخصات ظاهری و قیمت مزدا ۳

    شاید سخن گفتن از مشخصات ظاهری این خودرو کار بیهوده‌ای باشد. چرا که احتمالا بسیاری از خودرو دوستان تا کنون حداقل یک بار این اتومبیل را از نزدیک دیده‌اند و در کوچه و خیابان با آن برخوردی هرچند کوتاه داشته‌اند.

    هنگام مواجه شدن با مشهورترین مدل موجود از برند مزدا، در نگاه نخست شاید این فکر به ذهن برخی از خودرو دوستان خطور کند که شکل ظاهری خودروی مزدا ۳ چندان با متر و معیارهای امروز هم‌خوان نیست. هر چند که این موضوع شاید اندکی به نوع سلیقه نیز مرتبط باشد. با این حال نمی‌توان به مشخصات ظاهری این خودرو ایراد قابل توجهی را وارد دانست و در مجموع طراحی شکل ظاهری مزدا ۳ مناسب و قابل قبول جلوه می‌کند.

    در بخش جلوی این خودرو شاهد وجود جلو پنجره‌ای پهن در کنار چراغ‌های کشیده، درشت و لوزی شکل هستیم. جزییاتی که در تلفیق با یکدیگر و تشکیل یک کل واحد، حالتی خندان و شاد به ظاهر این خودرو بخشیده‌اند. نظیر همین چراغ‌های درشت و کشیده را در نمای عقب مزدا ۳ نیز می‌توان مشاهده کرد. چراغ‌هایی که رنگ و روی تازه‌ای به طراحی نسبتا ساده بخش عقب این خودرو بخشیده است.

    در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر و در لحظه‌ی نگارش متن پیش رو مدل پایه از خودروی مزدا ۳ (نمونه‌ی صفر کیلومتر و کار نکرده‌ی آن) با قیمتی حول و حوش ۱۴۸ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین مدل آپشنال این خودرو نیز از قیمتی در حدود ۱۴۹ میلیون تومان برخوردار است. به طور کل تا چندی پیش، از این خودرو به عنوان یکی از خودروهای مناسب و زیر صد میلیونی موجود در بازار خودروی ایران یاد می‌شد، اما در حال حاضر شاهد افزایش قابل توجهی در قیمت این خودرو هستیم که چندان هم منطقی جلوه نمی‌کند. امری که می‌تواند تا حدی موجب دافعه‌ی خودرو دوستان و حرکتشان به سمت در اختیار داشتن خودروهای جدیدتر گردد.  

    به هر حال اگر مایل به دانستن جزییات بیشتری از این خودرو هستید، می‌توانید ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید. البته این ویدیو به مدل ۲۰۱۷ و هاچ بک این خودرو اختصاص دارد.




    ستاره
    لینک منبع

    دیدگاهتان را بنویسید

    نظر خود را بنویسید
    نام