تحریم های آمریکا پای پژو و سیتروئن را قطع کرد

    0
    1,172 views
    daily news

    تحریم های آمریکا پای پژو و سیتروئن را قطع کرد

    با خروج آمریکا از برجام در هجدهم اردیبهشت‏ ماه ۱۳۹۷، وزارت خزانه ‏داری این کشور طی بیانیه‏ای اعلام کرد که آمریکا «تحریم ‏های به تعلیق درآمده براساس برجام» را پس از طی «دوره‏های ۹۰روزه و ۱۸۰روزه کاهش تدریجی فعالیت‏های مرتبط با ایران» از سر خواهد گرفت.

    یکی از این شرکت‏ها، فولکس‏ واگن آلمان است که بنا بر شنیده ‏ها، تصمیم دارد برای بررسی امکان فعالیت در چارچوب پنج‏ جانبه برجام تا شهریورماه صبر کند. بر این اساس، به‌نظر می‏رسد اعلام خروج سریع پژو-سیتروئن نیز تا حدودی در راستای جلب اعتماد دولت آمریکا درخصوص همراهی با سیاست‏های تحریمی این کشور علیه ایران بوده است.
    در چنین شرایطی، بسیاری از شرکت‏ها و بانک‏های خارجی براساس تجارب خود از تحریم ‏های پیشین و با توجه به جریمه‏ های سنگینی که در آن دوران به دلیل همکاری با ایران پرداخته بودند، منتظر طی دوره‏های زمانی تعیین ‏شده نماندند و بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام، معاملات و مبادلات خود با شرکت‏ها و بانک‏های ایرانی را متوقف کردند.
    احتمال بازگشت پژو در شهریورماه
    نمونه این واکنش‏ها، خروج پژو- سیتروئن و هیوندای از ایران و قطع مبادلات بانک‏های خارجی با گروه خودروسازی سایپاست. اما در این میان، هستند شرکت‏هایی که برای تصمیم ‏گیری قطعی منتظر تعیین تکلیف برجام میان ایران و اروپا و نیز نزدیک‏ شدن موعد مهلت‏ های اعلام شده از سوی آمریکا هستند تا شعاع عملیاتی ‏شدن تحریم‏ هایی مانند تحریم صنعت خودرو ایران روشن‏تر شود.
    یکی از این شرکت‏ها، فولکس‏ واگن آلمان است که بنا بر شنیده ‏ها، تصمیم دارد برای بررسی امکان فعالیت در چارچوب پنج‏ جانبه برجام تا شهریورماه صبر کند. بر این اساس، به‌نظر می‏رسد اعلام خروج سریع پژو-سیتروئن نیز تا حدودی در راستای جلب اعتماد دولت آمریکا درخصوص همراهی با سیاست‏های تحریمی این کشور علیه ایران بوده است.
    بر این اساس، اگر در پایان تابستان سال جاری شرایط برای حضور خودروسازان اروپایی در ایران مساعد به نظر برسد، پژو-سیتروئن نیز برنامه‏ های متوقف‏ شده خود را برای حضور در صنعت و بازار خودرو ایران به جریان خواهد انداخت. اما اگر منافع این گروه خودروساز در آمریکا به خطر بیفتد، ترجیح خواهد داد حتی به قیمت پرداخت خسارت یا بلوکه‏ شدن اموال و سرمایه‏ هایش، به ایران باز نگردد.
    نکته پایانی این‏که؛ سهم‏ خواهی خودروسازان اروپایی و آسیایی از بازار آمریکا یا سهام‏داری و شراکت آمریکایی ‏ها در این خودروسازی‏ ها، تنها موانع ادامه همکاری آنان با خودروسازان ایرانی نیستند؛ حفظ هر قرارداد خودرویی پسابرجامی در گرو محفوظ ماندن بخش پولی آن است که هم به بنیه مالی طرف ایرانی آن برمی‏گردد و هم به امکان انجام نقل و انتقالات پولی و بانکی.
    تحریم های آمریکا پای پژو و سیتروئن را قطع کرد


    ستاره
    لینک منبع

    دیدگاهتان را بنویسید

    نظر خود را بنویسید
    نام